SISTEM BREK

Sistem brek kenderaan anda adalah salah satu daripada perkara yang penting di dalam sesebuah kenderaan. Satu pemahaman umum berkenaan sistem brek kenderaan anda ialah anda mampu memandu dengan lebih selamat dan menjimatkan. Semakin banyak yang anda tahu mengenainya, semakin baik anda menjaga kereta anda.

Bertanyalah kepada mana-mana pakar kenderaan, mereka akan berkata sistem brek akan menukarkan tenaga kinetik pergerakan kenderaan anda kepada tenaga haba. Brek memberhentikan kereta, atau lebih tepat lagi, brek memberhentikan roda kenderaan anda. Ada perbezaan yang ketara di sini, kerana brek yang paling berkuasa di dunia sekalipun tidak akan memberhentikan kenderaan anda secara efektif jika permukaan jalan itu mempunyai sedikit atau tiada langsung geseran. Penekanan pada pedal brek yang secukupnya membuatkan roda berhenti berpusing, namun kenderaan tersebut akan tergelincir. Kebanyakan pemandu selalu berfikir yang kenderaan tergelincir akibat kegagalan fungsi brek wal hal keadaan yang sebenarnya adalah berpunca dari kegagalan seseorang pemandu itu untuk memahami keadaan geseran dengan pemanduan yang selamat.

Apabila anda memijak pedal brek, ia memaksa kaki anda ke suatu alat dipanggil silinder master. Ianya mengandungi piston yang memberi tekanan yang kuat kepada rangkaian lapisan brek hidrolik yang memberi kesan kepada setiap tayar kenderaan. Di setiap roda, tekanan cecair brek menyebabkan brek beroperasi dengan menjalankan piston-piston yang boleh digantikan lapisan yang berlawanan dengan putaran ‘drum’ dan cakera. Geseran memperlahankan tayar kenderaan dan seterusnya seluruh kenderaan itu sekali gus.

Apabila bahan geseran (ataupun lebih dikenali sebagai pelapik/ lapisan/ kasut) hampir koyak, tab metallik direka untuk memperlahankan bunyi dan apabila brek digunakan pemandu akan lebih bersedia untuk menggantikan lapisan brek kenderaan tersebut. Pemandu perlulah lebih peka terhadap amaran berkenaan. Lapisan yang terkoyak menyebabkan kurangnya kesan pelepasan daripada lapisan baru. Tambahan pula, jika anda tidak menghiraukan amaran-amaran itu setelah sekian lama, ianya boleh menyebabkan kerosakan yang lebih ketara terhadap komponen-komponen kereta anda yang lain seperti rotor, ‘drum’ dan lain-lain lagi. Walaupun dengan membuat penggantian lapisan mengikut jadual yang ditetapkan, perlu juga ada servis tambahan yang tipikal bagi jangka masa panjang. Permukaan ‘drum’ dan pengendalian cakera yang tidak tetap di dalam kegunaan biasa perlu diubahsuai bagi berfungsi dengan baik.

Sistem brek moden kini adalah berkali ganda lebih berkuasa daripada enjin kenderaan, sehebat mana sesebuah kenderaan, ianya boleh diberhentikan oleh brek berkenaan. Semua kenderaan juga seharusnya mempunyai tempat letak brek (kadang-kadang dipanggil brek kecemasan) yang berfungsi sendiri daripada system brek yang biasa. Tempat letak brek yang tipikal berperanan hanya di atas roda dan secara mekanikalnya beroperasi jika sekiranya berlaku masalah hidrolik dengan servis brek yang tetap.

Admin

Catat Ulasan

Please Select Embedded Mode To Show The Comment System.*

Terbaru Lebih lama